Praca z domu, a ból kręgosłupa. Jak sobie z tym radzić?

Praca z domu, a ból kręgosłupa. Jak sobie z tym radzić?

W aktualnych czasach z powodu postępującej pandemii wielu przedsiębiorców postanowiło wysłać swoich pracowników do pracy zdalnej z domu. Mimo iż takie rozwiązanie niesie ze sobą wiele różnych korzyści, to jednak może to być niekorzystne dla zdrowia.

Z powodu mniejszej ilości ruchu może pojawić się więcej powikłań spowodowanych trybem pracy siedzącej. Problemy związane z układem ruchu pomoże rozwiązać fizjoterapeuta, a lekkie bóle można samemu niwelować, wykonując kilka prostych ćwiczeń.

Czy siedząca praca przy komputerze może zaszkodzić kręgosłupowi?

Wiele godzin spędzonych w pracy przy komputerze w pozycji siedzącej może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia kręgosłupa. Po kilku dniach początkujący pracownik może nic nie zauważyć, lecz w dłużej perspektywie zaczną pojawiać się bolesne przeciążenia stawów i mięśni.

Najbardziej narażone są mięśnie stabilizujące kręgosłup, barków i rąk oraz karku. Dlatego bardzo ważne jest to, aby robić nawet krótkie kilkuminutowe przerwy. Państwowa Inspekcja Pracy zaleca, aby po każdej godzinie pracy zrobić 5-minutową przerwę.

Co jest najczęstszym powodem bólu pleców?

Główną przyczyną bólu kręgosłupa i pleców jest niewłaściwa organizacja miejsca pracy. Trzeba zwrócić uwagę na to, aby biurko nie było zbyt niskie, żeby monitor ustawiony był na właściwej wysokości, fotel był jak najbardziej wygodny oraz żeby nogi również miały właściwe podparcie.

Jak odpowiednio zorganizować pracę zdalną przy komputerze? Zawsze należy pamiętać o tym, aby pozycja, w której siedzimy była zbliżona do tej naturalnej. Należy więc unikać pochylania głowy, siedzenia na jednej nodze czy też skręcania tułowia albo najpopularniejszego problemu, czyli garbienia się.

Krzesło służące do pracy z domu powinno być regulowane, aby umożliwić odpowiednią wygodę siedzenia oraz swobodę ruchów. Duże znaczenie mają również oparcia i podłokietniki, które powinny mieć wyprofilowane elementy.

Biurko powinno być dość duże, tak żeby bez problemu można było postawić na nim wszystkie potrzebne sprzęty do wykonywania swoich obowiązków. Monitor należy ustawić w odległości od 45 do 75 cm, aby nie uszkodzić wzroku i ważny jest także podnóżek, dzięki czemu nogi nie będą obolałe przy tak długim siedzeniu w jednym miejscu.

Jak zapobiegać bólowi kręgosłupa?

W jaki sposób można zapobiegać bólowi kręgosłupa podczas wielogodzinnej pracy w domu? To pytanie zadaje wiele osób, które muszą zmierzyć się z pracą przed komputerem. Żeby uniknąć bólu pleców i innych części ciała, możemy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia, które są proste do wykonania w każdych warunkach.

Zalecane są przez fizjoterapeutów, którzy od wielu lat pomagają osobom zmagającym się z różnymi schorzenia, bólami kręgosłupa, pleców oraz wielu mięśni. Nawet niewielka aktywność pomaga zmniejszyć ryzyko występowania takich i podobnych problemów, a dodatkowo wpływa pozytywnie na utrzymanie prawidłowej sylwetki, sprawności fizycznej i pracę układu immunologicznego.

Jakie ćwiczenia możemy wykonywać podczas pracy zdalnej przy biurku?

  • Ćwiczenia rozciągające kark – wystarczy kilkukrotnie pochylić głowę do przodu i do tyłu, obracać głowę w prawą i lewą stronę oraz wykonywać krążenia w obie strony.
  • Ćwiczenia rozluźniające ramiona – wykonujemy kilkukrotne krążenie ramion w przód i w tył. Wznosimy ramiona do góry nad głowę i do dołu.
  • Rozciąganie pleców i mięśni skośnych brzucha – wyciągamy wyprostowane ręce do góry i wykonujemy kilka skłonów jedną i drugą stronę. Można również zrobić przeprosty pleców na stojąco.
  • Rozciąganie ramion i pleców – unosimy splecione i wyprostowane ręce nad głowę, a następnie sięgamy dłońmi do przeciwległej łopatki. Rozciągamy także wyprostowaną rękę poprzez ugięcie dłoni w nadgarstku drugą ręką.
  • Ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg – unosimy nogi w pozycji siedzącej. Możemy także unosić jedną nogę na przemian z drugą, wykonać krążenie stopy i wspinać się na palce, gdy stopa jest oparta o krzesło.