Masaż na ból głowy. 5 technik, które musisz znać

Masaż na ból głowy. 5 technik, które musisz znać

W ostatnich miesiącach wiele osób musiało ograniczyć aktywność i podjąć pracę zdalną. Długotrwała praca w pozycji siedzącej ma fatalny wpływ na kręgosłup, a powstałe tak przeciążenia skutkują bólem głowy. Stres również odgrywa rolę. Ból głowy bywa uciążliwy i odbiera chęć do działania. Środki farmakologiczne pomagają tylko na kilka godzin a dodatkowo mają liczne skutki uboczne. Okazuje się, że istnieją proste metody mogące pomóc uporać się z tym problemem!

Masaż na ból głowy – na czym polega?

Masaż na ból głowy bazujący na określonych punktach uciskowych wywodzi się z medycyny chińskiej. Polega na uciskaniu, opukiwania, dotykaniu, głaskaniu konkretnych miejsc na ciele w celu wywołania efektu terapeutycznego. W trakcie masażu stymuluje się określone zakończenia nerwowe, które drogą obwodowego układu nerwowego docierają do receptorów w mózgu i rdzeniu kręgowym. Dodatkowo masaż taki redukuje stres, który jest jednym z głównych czynników bólu głowy.

Najczęstsze przyczyny bólu głowy:

  • Emocje – stres, lęk, przemęczenie, bezsenność,
  • Infekcje wirusowe, przeziebienie
  • Powikłanie po niewyleczonym zapaleniu zatok,
  • Neuralgia (nerwoból)
  • Zwyrodnienia kręgosłupa,szczególnie odcinka szyjnego

Masaż na ból głowy bazujący na akupresurze jest doskonałą alternatywą dla farmakologicznych środków przeciwbólowych. Szczególnie, kiedy borykamy się z nim codziennie lub występują przeciwwskazania jak choroba wrzodowa żołądka czy ciąża.

Punkt 1

Położony jest symetrycznie po obu stronach głowy, na skroniach. Oddalony o odległość równą kciukowi od zewnętrznego kącika oka i znajduje się na wysokości brwi. Należy uciskać oba punkty jednocześnie palcami wskazującymi. Po upływie 5 sekund od dociśnięcia punktu odsuwamy palce. Kilka sekund później powtarzamy. Całość powinna trwać około 15 minut.

Punkt 2

Znajduje się w zagłębieniach z tyłu głowy tuż poniżej linii włosów . Jest najskuteczniejszy w bólu głowy obejmującym całą głowę. Masowanie tego miejsca jest bardzo skuteczne również na przeciążenia kręgosłupa szyjnego i w przypadku bólu głowy wywołanego stresem.

Punkt 3

Umiejscowiony jest pomiędzy brwiami. Należy ucisnąć to miejsce i nie odrywając palca wykonywać delikatne krążenia. Po 5 sekundach odsuwamy palec i po kilku sekundach powtarzamy. Wykonujemy serię powtórzeń przez minimum 15 minut. Masaż tego miejsca jest najskuteczniejszy w przypadku pulsującego bólu głowy i spowodowanego infekcją zatok.

Punkt 4

Znajduje się w zagłębieniu pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym, po zewnętrznej stronie dłoni. Najlepiej powtarzać ucisk przez 5 sekund na jednej a następnie drugiej ręce. Masaż ten sprawdza się przy bólach o charakterze migrenowym.

Punkt 5

Masowany punkt znajduje się na podeszwie stopy. Umiejscowiony jest na 1/3 długości stopy, bliżej od strony palców. Uciskanie tego miejsca przynosi dobry efekt szczególnie w neuralgii promieniującej od czubka głowy aż do twarzy.

Czego używać do masażu?

Masaż na ból głowy dobrze jest wykonywać przy użyciu delikatnej oliwki, nie mającej intensywnego zapachu. Najlepiej dodać kilka kropli olejku eterycznego.

Olejki skuteczne przy bólu głowy:

  • Olejek miętowy – skuteczny szczególnie na migrenę. Łagodzi ból i rozluźnia mięśnie,
  • Olejek lawendowy – łagodzi stany infekcyjne nasilające ból głowy, redukuje stres będący przyczyną bólu,
  • Olejek eukaliptusowy – najskuteczniejszy w bólu spowodowanym infekcją zatok,
  • Olejek rumiankowy – łagodzi objawy stresu i lęku wywołującego ból głowy,
  • Olejek rozmarynowy – znany z silnych właściwości przeciwbólowych i przeciwzapalnych.